Høydepunkter for Jyb: 2016-2019

Her har vi samlet noen høydepunkter for Jyb fra 2016-2019. Fra ide – til markedsføring – til kommersialisering.

Først – for å gi litt kontekst om hvordan Jyb startet, er det greit å vite at de som startet Jyb, jobber også i et selskap som heter Grønn Jobb. Grønn Jobb ble stiftet i 2009 av Dan Mario Røian – og er fortsatt i dag eneste kilde for investering i Jyb.

2016

Fra ide til lansering på 6 mnd.

I slutten av 2015 ble ideen om en løsning som Jyb pitchet til ledelsen i Grønn Jobb av Dan Mario. Det ble raskt satt i gang workshops, planlegging og utvikling.

I mai 2016, 6 mnd. etter ideen ble tatt opp, bestemte vi oss for å lansere løsningen, selv om det var en tidlig versjon med flere åpenbare feil og mangler. Vi ønsket å få brukere inn på Jyb for å teste konseptet.

Lansering av et produkt i tidlig fase

Vi startet med markedsføring, besøk på karrieredager, samarbeid med studentorganisasjoner og deltagelse på konferanser. Det ble en interesse for Jyb ganske raskt, og medier som blant annet NRK, Finansavisen og TV2 tok kontakt for å lage sak om løsningen. Dette står om Jyb i media.

Brukerantallet vokste brått, og det samme gjorde tilbakemeldingene, kritikken og forventningene. Vi fikk tusenvis av tips og tilbakemeldinger på hvordan vi kunne forbedre Jyb. Dette var “fordelen” av å lansere et produkt i tidlig fase; vi fikk fort vite hva brukerne faktisk ville ha.

2017

Det første året

I løpet av de første 12 mnd. var det blitt registrert over 12.500 jobbsøkere og 1.000 bedrifter. Det var blitt skapt 10.000 matcher og gjort 1 million sveiper. Se erfaringer fra bedrifter og jobbsøkere som matchet på Jyb.

Brukervekst

Brukerveksten fortsatte, og før sommeren 2017 var det over 20.000 som hadde lagd bruker på Jyb – fortsatt med til tider ustabile funksjoner og begrensninger.

Jyb vlog

Med interessen og alt nytt som skjedde så ønsket vi samtidig å teste ut vlog-formatet, og tok derfor med et kamera og filmet hver arbeidsdag i 2 måneder. Fordi vi selv måtte filme (og gjøre jobben som ble filmet), redigere og publisere alt selv, så tok det en del tid ut av operativt arbeid. Derfor ble vlog-en lagt på hyllen etter de 2 månedene.

2018

Produktutvikling

2018 ble et “stille” år for Jyb. Vi skrudde ned markedsføringskostnader og tiltak for brukervekst, og fokuserte alle resurser og timer på produktutvikling, redesign og feilrettinger. Dette ble grunnlaget for lanseringen av «Nye Jyb».

2019

Lansering av «Nye Jyb»

Vi brukte hele 2018 og deler av 2019 til å fikse opp i feil, redesign og utvikle nye funksjoner for å gjøre Jyb til en teknisk bedre løsning. Senere i 2019 lanserte vi en helt ny versjon av Jyb. Se innlegget om «Nye Jyb».

Redesign og kommersialisering

Jyb lanserte sin første betalingsløsning mot bedrifter (målrettet stilling), og redesignet hele appen for jobbsøkere. For jobbsøkere er appen og alle funksjoner på Jyb gratis. For bedrifter er de fleste funksjoner gratis og det er også betalte funksjoner for å forenkle jakten på kandidater. Se funksjoner og priser for bedrifter under.

2020

Hva skjer fremover?

Det skjer nå hundrevis av matcher hver uke, og det er hittil rundt 50.000 jobbsøkere og 2.500 bedrifter som har prøvd Jyb. Antallet vokser hver eneste dag – nå mer enn noen gang. Vi har en visjon om å lage en løsning som gjør det enklere for jobbsøkere og bedrifter å komme i kontakt med hverandre, og jeg mener vi er på god vei.

Fremover vil det bli lansert helt nye funksjoner og forbedringer, og vi er alltid ute etter tips og tilbakemeldinger. Se mer om Jyb her, eller ta kontakt hvis du har spørsmål.

 Se Jyb for jobbsøkere

  Se Jyb for bedrifter

Godt nytt år!