Jobb-flørten (Finansavisen)

Artikkel hentet fra Gründerintervjuet i Finansavisen 23.01.16.

Artikkel hentet fra Gründerintervjuet i Finansavisen 23.01.16.

HILDE ORELD
HALDEN

lokalene til Grønn Jobb i Halden er det full fart. Ivrige selgere skaper puls, liv og røre. Gründeren var bare 19 år da han startet selskapet, og i fjor tjente de 3 millioner kroner av en omsetning på 25 millioner kroner.

– Jeg har ansatt mange selgere etter hvert, både her og til avdelingene i Fredrikstad og Sarpsborg. Men prosessen er tung, både for de som skal søke og for meg som må lese alle søknadene. De skriver jo det samme alle sammen, sier Dan Mario Røian og lekser opp: de er flinke til å jobbe i team, og de er flinke til å jobbe selvstendig.

– Det er mye svada, men det er det også i stillingsannonsene. Jeg tenkte at det var på tide å gjøre noe med denne bransjen. Den har sett lik ut så lenge jeg kan huske; finne en stillingsannonse, sende søknad og cv å håpe man blir kalt inn til intervju, sier 26-åringen.

Pappa Tommy Westlie er arbeidende styreformann, og fortsetter der sønnen slapp:

– Og Linkedin fungerer ikke som det opprinnelig var tenkt. Nå handler det stort sett om å svare ja på forespørsler fra mulige kontakter. Men det blir lite brukt som stillingsmarked. Finn.no er også gammeldags. Det var derfor jeg syntes dette var en vanvittig god idé da Dan Mario presenterte den for meg!

Det han refererer til som en god idé, er tjenesten Jyb.

Jyb bruker en sveipeteknologi og matchingsystem som kan sammenlignes med Tinder. Der vil personer som matcher på gitte kriterier, kunne sveipes til høyre for videre kontakt. Mobilapplikasjonen er bygget på sveip og skroll, men i stedet for å finne en partner for livet eller for en natt, har Jyb som mål å matche potensielle arbeidsgivere og arbeidstakere.

Bedriftene legger inn en bedriftsprofil og eventuelt en eller flere stillingsannonser. Personer legger inn noen nøkkelkriterier om seg selv, og om de er i fast jobb i dag, eller på aktiv jobbjakt. Personene kan da sveipe bedriften til høyre hvis de synes det er en interessant bedrift, eller stillingen til høyre hvis den virker interessant.

– Mange er arbeidsledige når de søker, men de aller fleste bedriftene er ute etter de beste hodene, og de er mest sannsynlig i jobb. Men det kan jo endre seg, og på denne måten kan det skapes relasjoner. Du trenger jo ikke søke på jobben, selv om du synes selskapet virker attraktivt, sier Westlie.

– Vi vil skape en markedsplass hvor personer får en mulighet for å se hvilke bedrifter som kan være interessert, og få en reell innsikt i sin egen markedsverdi, uavhengig av om man er en person som er i fast stilling, eller rett og slett mellom jobber, legger Røian til.

Å legge inn bedriftsprofiler og personprofiler er gratis.

Tjenesten skal lanseres i slutten av mars, og hittil har rundt 1.000 personer og bedrifter forhåndsregistrert seg på Jyb.no. Poenget er at far og sønn må ha et visst volum for at tjenesten skal være attraktiv. De anslår at 1.000 bedrifter og 10.000 personer er en kritisk masse, og at de vil nå dette innen sommeren.

– Jyb er gratis å laste ned, og både firma- og personprofilene er gratis å legge inn. Hvor kommer inntektene?

– Vi er nødt til å få mange bedrifter og personer i basen før dette blir butikk. Vi skal bygge tilleggstjenester underveis som gir fordeler for brukerne som vi skal ta betalt for. Vi skal vinne dette markedet, og da er vi nødt til å få massene med først, sier Westlie.

– Hvilken størrelsesorden snakker vi når det gjelder inntekter?

De to, som til nå har pratet uavbrutt og entusiastisk, blir plutselig usikre. Sønn stikker en finger i luften og sier at svaret blir hva som helst. Far er ikke veldig mye mer konkret:

– Hvis dette tar av i Norge, er det jo ingen grunn for at det ikke skal gjøre det i Sverige, Danmark, Tyskland etcetera også. Og da kan summene bli helt ville. Men for å få til dette, er det ingen tvil om at vi trenger en investor.

– Og hvis Finn.no, som er en stor aktør med markedsføringsmuskler, lanserer noe i samme retning?

– Da skal de være kjappe. Vi er små og kan snu oss rundt raskt, sier Røian, som etter å ha tenkt seg om på spørsmålet om inntekter, anslår et intervall på mellom 10 og 100 millioner kroner innen tre år.

– Finn.no bør skjelve i buksene hvis vi greier dette. Det er ingen tvil om at et paradigmeskift kommer, men vi vet ikke når. Og vi tror vi løser det med jyb. Om ti år er jeg 100 prosent sikker på at det ikke er normalt å logge seg inn på Finn.no og søke jobb slik vi er vant til i dag, sier Westlie, som smilende legger til:

– Vi tar bort terskelen til den tunge jobbsøkerprosessen. En liten knapp skal være nok.

Og hvis Finn.no ser at Jyb blir en suksess, har de i prinsippet to valg; konkurrere med oss eller kjøpe oss opp.

Airbnb har gjort det. Og Über. De har snudd alt på hodet.

Det handler i disse tilfellene om å få en seng å sove i og en bil til å hente deg.

– Det er akkurat det vi gjør med Jyb også; få potensielle jobbsøkere og bedrifter til å skape en relasjon og legge grunnlaget for å møtes. Jyb starter med resultatet og jobber bakover. Jeg kan ingen ting om IT, men har personer rundt meg til å utvikle ideene (tjenesten utvikles i Norge, Mexico og på Filippinene, red. anm.).

Det tror jeg har vært suksessen til Grønn Jobb også. Jeg har laget HMS-systemer som folk forstår. Vi vet hva folk vil ha; et enkelt brukergrensesnitt.

Det skal være enkelt, tidsbesparende og en positiv opplevelse rundt det å bygge relasjoner, åpne jobbmuligheter og utvikle karriere.

Her blir det ingen negative tilbakemeldinger dersom det ikke er match mellom arbeidsgiver og arbeidssøker. Du får bare match på de som ønsker å vite mer om deg, sier Dan Mario Røian